Praktiskt Båtägande

TEST: Sea Ray Sundancer 320 x 2

Vilken motor väljer du?

TEST: Sea Ray Sundancer 320 x 2
Vidsträckt badplattform eller gigantiskt stuvutrymme? Välj motoralternativ efter det du värdesätter mest // Foto: Sea Ray

 

Utombordsmotorer är på stark frammarsch och fler och fler båttillverkare erbjuder dem som alternativ även på sina större båtar, som tidigare nästintill undantagslöst försetts med inombordare. Amerikanska Sea Ray har länge satt snurror på de mindre båtarna i modellprogrammet, men sedan några år tillbaka kan även båtarna uppemot tio meter och däröver förses med utombordare. Amerikanska förresten; visst finns märkets ursprung otvivelaktigt over there, och dessutom sedan mer än 60 år tillbaka, men flertalet av de Sea Ray- båtar som levereras i Sverige byggs numera av underleverantörer i Polen. Sundancer 320 är en av dem, en båt med konventionellt enkel konstruktion av handupplagd glasfiberarmerad polyesterplast i såväl skrov och däck som i innerliner och förstärkande stringers.

Sea Ray Sundancer 320 med inombordare eller med utombordare. Valet är en smaksak // Foto: Sea Ray

Gången från sittbrunn till fördäck är tillräckligt bred och skyddas av höga fribord och rostfria räcken. Eventuellt översköljande vatten dräneras ut genom gallret på vägen // Foto: Joakim Hermansson

 

Det här är en båt kanske främst för avkopplande umgänge med vänner under soliga sommardagar, för både CE-klassningen och utrymmena ombord tillåter tio personer att bekvämt vistas tillsammans ute i det fria.

Det utbyggda förskeppet ger enorm bredd uppe på fördäck, med inte mindre än tre sköna sitt- eller liggfåtöljer i bredd. Det lilla runda drinkbordet passar perfekt här och har annars en smart placering, infällt i fribordets insida. Ett stabilt rostfritt räcke bidrar till trygghet och säkerhet, och svajankring på Medelhavsvis är inga problem om Sundancer 320 utrustas med ankarspel på avsedd plats längst förut. 

Att hoppa iland på klippor låter sig nog också göras, även om ett utskjutande peke förstås hade underlättat. Gången från fördäck till sittbrunn är tillräckligt bred och skyddas av de höga friborden och rostfria räcken.

Utepentryt erbjuder elektriskt grillbord, eller två spisplattor som drivs på samma sätt eller eldas med sprit, med en liten diskho bredvid. Undertill finns kylskåp nummer två // Foto: Joakim Hermansson

Under fördäck ryms en skön soffhörna med utblick genom de väl tilltagna skrovfönstren. Med nedsänkt bord och en extradyna på plats bildas istället en bekväm dubbelbädd // Foto: Joakim Hermansson

 

Under däck kan de båda enkelkojerna i kabinen akter om nedgångstrappan förvandlas till en rejäl dubbeldito när iläggsskiva och extra dyna läggs på plats mellan dem. Ytterligare ett par sovplatser blir det när förens sköna V-soffa förvandlas av det nedsänkta bordet och en extradyna till ännu en dubbelbädd, med fin utsikt genom de väl tilltagna och asymmetriska skrovfönstren.

Den öppna planlösningen medger ingen möjlighet att stänga till runt sovplatserna, utan den enda dörren här nere leder in till styrbordssidans toalett. Toan upplevs förvånansvärt rymlig för en tiometersbåt, med full ståhöjd och ljus känsla tack vare skrovfönster och vit vattenskyddande innerliner för den som hellre vill ta en dusch här än ute på badplattformen.

Vid förarplatsen finns inget som bländar, utan de båda tolvtumsplottrarna från Simrad överblickas, i likhet med knappar och reglage i övrigt, med enkelhet // Foto: Joakim Hermansson

I kabinen akter om nedgångstrappan kan de båda enkelkojerna förvandlas till en rejäl dubbeldito när iläggsskiva och extra dyna läggs på plats mellan dem // Foto: Joakim Hermansson

 

Något egentligt pentry finns inte under däck, bara mikrovågsugn och kylskåp ovanpå flertalet förvaringsskåp på nedgångstrappans babordssida. Utepentryt uppe i sittbrunnen erbjuder däremot elektriskt grillbord, eller två spisplattor som drivs på samma sätt eller eldas med sprit, med en liten diskho bredvid. Därunder ryms kylskåp nummer två, för att svalkande drycker ska finnas nära till hands vid båtens generösa och inbjudande sittgrupp. Där kan man antingen bada i sol eller slappa i skuggan av det kapelltak som kan dras ut ur hardtoppen på kraftiga teleskopstänger.

Det är först när man närmar sig aktern som skillnaderna mellan Sea Ray Sundancer 320 med utombordare eller samma båt med inombordare blir mer påtagliga. Det gigantiska förvaringsutrymmet där inombordsmotorerna skulle ha monterats, som öppnar sig när akterdäcksluckan fälls upp, är en av fördelarna med utombordaralternativet.

Här finns riktigt gott om plats att stuva ner uppblåsbara vattenleksaker till hela familjen, en hoppackad gummijolle, vattenskidor, wakeboard eller något annat skrymmande. I Sundancer 320 med dubbla inombordare är det desto trängre under akterdäcksluckan i det utrymme som då istället tjänstgör som motorrum. Två 6,2 liters bensinare sida vid sida lämnar inte mycket plats över för annat, åtminstone inte om man vill bibehålla servicevänlighet och nödvändig luftgenomströmning.

Utombordarna stjäl onekligen en hel del utrymme i aktern, vilket minskar storleken på bad­ plattformen betydligt samtidigt som solbäddens omfång bara påverkas en aning // Foto: Joakim Hermansson

Med inombordsmotor får man en gigantisk inbjudande badplattform, vars aktre del kan sänkas elektriskt ända ner under vattenytan, samt en något större solbädd // Foto: Joakim Hermansson

 

Uppe i sittbrunnen är den flotta aktersoffan visserligen nästan identisk i de båda versionerna, med möjlighet att svänga runt ryggstödet akterut och bädda ut en skön solsäng för lata dagar, men med utombordare blir dynan aningen mindre. Badplattformen decimeras oundvikligen desto mer när dubbla eller som i toppmo- dellen tre snurror à 250 hästkrafter ska monteras sida vid sida längst akterut. Då försvinner även möjlighe- ten att få den aktre delen av badplattformen elektriskt nedsänkbar under vattenytan, för bekvämare bad eller vattenaktiviteter. Visst är det fortfarande möjligt att röra sig här och att bekvämt komma i vattnet på båda sidor av motorerna, men samma spatiösa känsla som på inombordaralternativets vidsträckta badplattform infinner sig inte.

Så långt utrymmen och funktionalitet ombord, men slantarna då?

Sundancer 320 med dubbla Mercury Verado-snurror à 350 hästkrafter kostar från 3 555 000 kronor, medan man för en likadan båt med två 6,2 liters Mercruiser inombordare med tillhörande drev och samma antal hästar kommer undan med 3 187 000 kronor.

I båda exemplen ingår joystickstyrning som möjliggör pålitlig sidledes förflyttning i låg fart, liksom möjlighet att med motorernas hjälp och gps-anslutning automatiskt ligga still med båten på samma fläck, utan att behöva ankra. Visst, utombordarna är avsevärt lättare och billigare att serva, orsakar mindre vibrationer ombord och kan tiltas upp helt ur vattnet för att man ska slippa beväxningsskydd och kunna nå grunda vikar och härliga stränder, men för 368 000 kronors skillnad kan man å andra sidan kosta på en hel del underhåll. Och vi har väl alla läst om hur många snurror, även av större modell, som spårlöst försvinner iväg utomlands efter stölder i svenska hamnar. Den risken slipper man med inombordare.

På nedgångstrappans babordssida ryms mikrovågsugn och kylskåp ovanpå flertalet förvaringsskåp, medan diskho och spishäll eller grill finns uppe i sittbrunnen // Foto: Joakim Hermansson

Sittbrunnens sittgrupp är generös och inbjudande och kan antingen bada i sol eller skärmas av med ett kapelltak som dras ut ur hardtoppen på kraftiga teleskopstänger // Foto: Joakim Hermansson

Oavsett motoralternativ kan aktersoffans ryggstöd svängas runt och en skön solsäng bäddas ut, men den blir något mindre om man väljer att förse sin båt med utombordare // Foto: Joakim Hermansson

Styrbordssidans toalett upplevs förvånansvärt rymlig för en tiometersbåt, med full ståhöjd och ljus känsla tack vare skrovfönster och vit vattenskyddande innerliner // Foto: Joakim Hermansson

 

Prestandan skiljer sig också åt en del, även om olikheterna inte är jättestora, medan skillnaderna i bränsleförbrukning förvånar. Två Verado 350-hästare på akterspegeln ger en toppfart på 40 knop vid 6 400 rpm, och ekipaget sörplar då i sig 230 liter bensin i timman, motsvarande 5,75 liter per sjömil.

Marschar man istället på 21 knop vid 4 500 rpm sjunker bränsleförbrukningen bara till 5 l/M.

Med Mercruiser inombordare ökar toppfarten till 45 knop och förbrukningen till 237 liter i timmen vid 5 330 rpm, motsvarande 5,25 liter per sjömil.

Marschfarten 24 knop nås vid 3 250 rpm och en förbrukning på i sammanhanget beskedliga 74 liter i timman, eller lite drygt 3 l/M. Att utombordarbåten vid testtillfället vägde 600 kilo mer än den med inombordare bidrar såklart till den högre bränsleförbrukningen, men förklarar rimligen inte hela skillnaden.

I Sundancer 320 med inombordare är det desto trängre under akterdäcksluckan ner till motorrummet. Två 6,2 liters bensinare sida vid sida ger inte mycket plats för annat // Foto: Joakim Hermansson

Det gigantiska stuvutrymmet där inombordsmotorerna skulle ha monterats är en av fördel­ arna med utombordaralternativet. Här finns gott om plats för det mesta // Foto: Joakim Hermansson

 

Själva körningen fungerar finfint i båda båtarna, men jag tycker mig känna en aning kvickare respons och snabbare acceleration för den med utombordare, en iakttagelse som även stämmer med Sea Rays egna testuppgifter. Vid förarplatsen finns inget som bländar eller stör, utan de båda tolvtumsplottrarna från Simrad överblickas, i likhet med knappar och reglage i övrigt, med enkelhet. 21 graders skrovvinkel ger sjövärdighet och skön gång på smult vatten, medan ett vassare skrov skulle krävas för att bättre reducera slammer och smällar i mer sjö.

Snygg?
Ja
7
11
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!